Human Resources,  Rekrutacja

Rekrutacyjne koszmary: dlaczego wybrałeś naszą firmę?

Przed każdą rozmową o pracę warto dokładnie zapoznać się z profilem pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ podczas wielu rozmów pada pytanie, które ma na celu zbadać u kandydata znajomość firmy, do której aplikuje. Niekiedy są tą firmy/marki na tyle znane, że opowiemy o nich zapytani w nocy o północy. Ale… Ze znanymi markami trzeba uważać. Nie mówię o zaniechaniu aplikowania. Bardziej o pewnym niewypowiadanym standardzie. Chodzi o bardzo szczegółowe prześledzenie historii firmy, działań prowadzonych w obszarze CSR, czy nawet notowań na giełdzie. Wielokrotnie osoby polecane przeze mnie pracodawcom spotykały się z pytaniami o takie kwestie. Musimy pamiętać, że w każdej, absolutnie każdej rozmowie może paść pytanie „Dlaczego chcesz z nami pracować?”, „Dlaczego wybrałaś/eś właśnie naszą firmę?”. No i w tym miejscu pojawiają się olbrzymie schody, ponieważ jeśli olaliśmy przygotowanie się w tym aspekcie i nie wiemy nic o firmie – padamy na deski.

Jaki jest cel pytania?

Dlaczego osoba rekrutująca zadaje takie pytanie? Ponieważ chce zbadać hierarchię wartości kandydata. Poznać ją i porównać z wartościami prezentowanymi przez firmę. Porównać z kulturą organizacyjną, poszukać zbieżności. Dobrze, ażeby obie strony wiedziały, po co jest to pytanie 😉

Jak odpowiadać?

Odpowiedź bazująca na schemacie <<WY macie wolny wakat – JA mam odpowiednie kwalifikacje>> nie wystarczy. Odpowiadając na to pytanie musimy pokazać rekruterowi, że jest nam z firmą po drodze. Nie tylko biznesowo, ale także w obszarze wyznawanych wartości. Co więcej, powinniśmy zaskoczyć rekrutera wiedzą o firmie. Współpracująca z portalem pracy Monster.com Carole Martin, zaleca, by nasza odpowiedź pokazała, iż doskonale wiemy, dlaczego pasujemy właśnie do tej konkretnej firmy. Przykład? „Widzę, że firma duży nacisk kładzie na budowanie wizerunku marki społecznie odpowiedzialnej. Dla mnie też jest to bardzo ważne, ponieważ sam działam na rzecz (chociażby) ochrony środowiska”.

Z kolei Steve Langerud zajmujący się obszarem kultury organizacyjnej, podkreśla, że z tego pytania „zwycięsko wyjść mogą ci, którzy powołają się nie tylko na atrakcyjną kulturę firmy czy życiowe aspiracje, ale także umiejscowią swoje umiejętności w kontekście korzyści dla pracodawcy.”

Reasumując, nasza odpowiedź powinna pokazać rekruterowi, jak nasze doświadczenia i zdolności mogą pomóc w rozwoju firmy i osiągnięciu jej celów. Wyeksponujmy te nasze doświadczenia, umiejętności i cechy, których pracodawca oczekuje. Zapoznajmy się z profilem firmy i znajdźmy punkty wspólne z naszymi zainteresowaniami, prezentowanymi wartościami i także mocno je zaakcentujmy w trakcie rozmowy. „Patrzymy w tym kierunku, możemy wspólnie zagrać do tej samej bramki.”

Śledźcie nas! 😉

Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo - Hutniczej na kierunku Zarządzanie, specjalizacja: Zarządzanie Kadrami Przedsiębiorstw oraz studiów podyplomowych na kierunku HR Business Partner. Praktyk w dziedzinie headhunting'u (direct search&executive search), rekrutacji wolumenowej, pośrednictwa pracy w aktywizacyjnych projektach UE. Ponadto szkoleniowiec w obszarze kompetencji miękkich HR i rekrutacji.