Human Resources

30 ton – lista zawodów, czyli słów kilka o trendach na 2020 r.

Nowy rok. Nowe postanowienia. Nowe budżety, plany, projekty. Zmiany. Wszystko trwa, działa, ale otrzymujemy nową tabula rasa. Co na niej zapiszemy? Zrealizowane kolejne projekty? Może frustrację i wypalenie zawodowe? Nowe ambicje? A może zmiany zawodowe? Jeśli myślimy o tych ostatnich, to warto zapoznać się z panującymi trendami. Jak będzie wyglądał rok 2020, jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na rynku pracy?

Na podstawie obserwowanych trendów jesteśmy w stanie oszacować, na jakie stanowiska będzie rosło zapotrzebowanie. Przygotowaliśmy zestawienie, dzięki któremu możecie zobaczyć, w jakich sektorach, branżach, na jakich stanowiskach są deficyty.

WANTED: SpecjaLISTA #1

  1. Specjaliści IT/Programiści/Deweloperzy. Nieustannie mówi się o nienasyceniu branży IT. Najlepiej obrazują to liczby. Na około 60 tys. potrzebnych specjalistów, mamy zaledwie połowę tej liczby. Ponieważ mamy do czynienia z rosnącym poziomem automatyzacji, cyfryzacji, dlatego potrzebni będą pracownicy, którzy przeprowadzą firmy przez procesy technologiczne. Ponadto specjaliści będą potrzebni przy produkcji gier komputerowych, filmów, czy efektów specjalnych. Wystarczy znajomość języków programowania, takich jak: JAVA, PHP, C/C++/C#, Pearl, czy Phyton, no i oczywiście języka angielskiego.
  2. Project Manager IT. Po raz kolejny zapotrzebowanie płynie z branży IT. Wielkość oraz wielowątkowość realizowanych projektów, wymaga dynamicznej reakcji na zmiany i kontroli przepływu pracy i ludzi. Dlatego pojawiło się ww. stanowisko w strukturach IT. Wiedza PM-ów musi także obejmować obszar metod zarządzania projektami, czyli np.: Prince2, SCRUM, PMI, Agile. Zwraca się także uwagę na umiejętność zarządzania zespołem i posiadane kompetencje miękkie.
  3. Biotechnolog, technolog produkcji, mechatronik, etc. Pracownicy wywodzący się z kierunków inżynieryjnych oraz technologicznych, mogą znaleźć się na liście poszukiwanych pracowników. Stają się oni coraz popularniejsi za sprawą rozwoju technologii.
  4. Analitycy. Zwiększający się przepływ danych, rozrost firm i korporacji sprawił, że koniecznym stało się agregowanie danych, ich porządkowanie, analiza, wyciąganie kluczowych wniosków. Działania analityków są kluczowe dla procesów sprzedażowych, marketingowych, czy chociażby produkcyjnych.
  5. Kolejnym cieszącym się powodzeniem stanowiskiem jest Content Manager. Generowanie ruchu na stronie dzięki zamieszczaniu wartościowych treści to domena tzw. contentowców. Przekaz musi trafić do odpowiedniej grupy docelowe i zachęcić do skorzystania z towaru lub usługi. Wykonaną pracę zobaczymy na stronie internetowej, blogu, w social mediach, czy innych materiałach promocyjnych. Powrót klienta na stronę jest najważniejszy, dlatego treści, które go zachęcą, spozycjonują stronę w wyszukiwarce, nie muszą być bogate w treść merytoryczną. Muszą go przyciągnąć.

WANTED: SpecjaLISTA #2

  1. CSR Project Manager, to nikt inny, jak osoba odpowiadająca za wsparcie wizerunkowe firmy. Rola CSR PM-a przenika komunikacyjnie nie tylko wszystkie działy firmy, ale często sprowadza się do negocjacji oraz PR.
  2. Employer Branding Manger, człowiek od wizerunku. Podczas gdy mamy do czynienia z rynkiem pracownika, istotny jest wizerunek firmy. Jej postrzeganie przez potencjalnych pracowników. Im większa spójność deklarowanych wartości, dostępności benefitów, tym atrakcyjniejsza wizerunkowo jest firma. Strategie Employer Brandingu, to nic innego, jak połączenie kompetencji HR-owych, marketingowych oraz PR. W obszarze EB wyodrębnić możemy jeszcze jedno, nowe stanowisko – Chief Happiness Managera. Odpowiada on za budowanie pozytywnej atmosfery w zespole, zadowolenia, zaangażowania, co z kolei przekłada się na ich produktywność. Działania CHM mają charakter motywacyjny.
  3. Key Account Manager/Handlowiec/Sprzedawca. Popyt na pracowników branży handlowej wzrósł, ponieważ mimo spowolnienia gospodarczego, wzrósł konsumpcjonizm. Idzie za tym budowa strategii sprzedażowych. Duża rotacja związana ze stanowiskami sprzedażowymi może nam wbrew pozorom pomóc. Handlowcy często działają na podstawie umów B2B. Jest im dzięki temu łatwiej zmienić pracodawcę w razie potrzeby. Elastyczność i swoboda działania – z jednej strony. Z drugiej, dla równowagi musi pojawić się ambicja, samodyscyplina, odwaga i wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne.
  4. Fizjoterapeuta/dietetyk/masażysta. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, w jakim stanie jest służba zdrowia. Ale mimo wszystko wzrasta świadomość zdrowotna w społeczeństwie. Rozwój miast, migracja, siedzący tryb życia, stres, etc., prowadzą do problemów zdrowotnych. Tym samym wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów, którzy pomogą utrzymać zdrowy tryb życia, relaks całego organizmu.
  5. Zawody rzemieślnicze (krawiec/hydraulik/kaletnik, etc.). W tym miejscu cofnijmy się do lat 90. XX wieku i reformy edukacji. Wygaszono szkoły zawodowe. Oczywiście znajdziemy funkcjonujące technika, czy zespoły szkół zwane „budowlankami” i „samochodówkami”. Nie znajdziemy jednak szkół, w których nauczano zawodów takich, jak: krawiec, szewc, kaletnik, etc. Na rynku już brakuje tych specjalistów. Owszem, automatyzujemy procesy, człowieka zastępuje maszyna – ale nie zawsze i nie wszędzie.

Podsumowanie

To, co determinuje trendy rynkowe, to gospodarka, technologia, ciągłe zmiany, świadomość. Za każdą determinantą stoją podjęte decyzje. Wizjonerów, prezesów, managerów, czy ekspertów. Są decyzje kluczowe, strategiczne i te, które są nietrafione. Krótko- lub długofalowa perspektywa weryfikuje każdą z podjętych decyzji. Na bazie analizy zaistniałych działań, dokonujemy weryfikacji, otrzymując określony trend. Trend, który determinuje kolejne działania i decyzje. Ponieważ znając sytuację rynkową prognozujemy zaistnienie pewnych wydarzeń, możemy odpowiednio zareagować. Wkrótce będziemy reagowali na kolejne zmiany na rynku pracy. Na kolejne trendy. Część zawodowych zmian dotknie zapewne obszarów, o których pisaliśmy. A co z tymi, które wymierają? Bezsprzecznie należałoby przywrócić szkoły zawodowe, ponieważ tę lukę bardzo ciężko lub wręcz niemożliwym będzie zapełnić. Dlatego musimy reagować na bieżąco. Natychmiast.

Śledźcie rynkowe trendy i śledźcie nas!

Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo - Hutniczej na kierunku Zarządzanie, specjalizacja: Zarządzanie Kadrami Przedsiębiorstw oraz studiów podyplomowych na kierunku HR Business Partner. Praktyk w dziedzinie headhunting'u (direct search&executive search), rekrutacji wolumenowej, pośrednictwa pracy w aktywizacyjnych projektach UE. Ponadto szkoleniowiec w obszarze kompetencji miękkich HR i rekrutacji.